flyer 2014-1

flyer 2014-1

Jumlah Pelawat Blog ini 游览总人数

Sunday, November 6, 2011

A+ 的作文标准 KRITERIA MENGHASILAKAN KARANGAN YANG CEMERLANG

KRITERIA MENGHASILAKAN KARANGAN YANG CEMERLANG

Soalan: Apakah aspek utama yang perlu dititikberatkan untuk mendapat markah yg tinggi pada Bahagian B Kertas SPM? Benarkah salah satu kriterianya ialah calon perlu menulis esei sejumlah 5 halaman? Terima kasih.

Jawaban: Antara perkara yang perlu diberikan perhatian untuk menghasilkan karangan yang cemerlang atau markah yang tinggi termasuklah:

1. Karangan mestilah tepat dari segi tema, kata kunci dan juga format. (TKF)

2. Isi karangan perlu cukup dan berkembang. Isi yang cukup sebaik-baiknya 4 atau 6 isi.

3. Perenggan yang berkembang biasanya terdiri daripada Ayat Judul (AJ), Ayat Huraian (AH), Ayat Contoh (AC), Ayat Penegas (AP), dan sebagainya.

4. Ayat yang digunakan dalam perenggan pula hendaklah bervariasai atau beragam seperti ayat aktif, ayat pasif biasa, ayat pasif songsang, ayat sususnan biasa , ayat songsang, ayat majmuk gabungan, ayat majmuk pencangan, dan sebagainya.

5. Calon perlu juga memasukkan ungkapan menarik, peribahasa, kata-kata hikmat, kata-kata tokoh atau pemimpin, pantun, dan sebagainya.

6. Ayat yang dibina mestilah gramatis. Penggunaan tanda baca dan ejaan serta imbuhan perlu betul dan tepat.

7. Wacana yang dihasilkan mestilah sesuai dengan menggunakan penanda wacana yang betul.

8. Calon juga perlu menggunakan teknik penulisan yang sesuai.

Dari segi bilangan perkataan, calon
perlu menulis karangan antara 500 hingga 800 patah perkataan untuk mendapat A+. Jumlah halaman kertas pula bergantung pada saiz tulisan calon. Umumnya, calon perlu menulis karangan sekurang-kurangnya 4 halaman.

No comments:

Post a Comment