^^ Disediakan Agata/ Jayadidik / Usaha Terbilang Cikgu LI
16 ISI-ISI JAWAPAN BAGI SOALAN KARANGAN DIMENSI KELUARGA SPM / PMR
SOALAN
|
ISI-ISI JAWAPAN
|
1.
Kes keracuanan makanan sejak
akhir-akhir ini semakin menjadi-jadi. Sebagai ibu bapa yang prihatin, panduan
perlu diberikan kepada anak-anak supaya kejadian yang tidak diingini dapat
dielakkan. Ulaskan pernyataan di atas.
|
1. Ibu bapa
mengajar anak-anak untuk memilih premis / kedai / restoran makanan yang bersih berdasarkan gred yang
ditetapkan oleh Jabatan Kesihatan.
2. Mengamalkan tabiat
membersihkan tangan sebelum makan.
3. Memaklumkan
anak-anak tentang cirri-ciri makanan yang tercemar.
4. Menggalakkan
anak-anak membawa bekal dari rumah.
5. Memantau
premis yang menjual makanan di kawasan persekitaran untuk memastikan tahap
kebersihan peniaga / pengendali makanan semasa menghantar anak-anak ke
sekolah.
|
2.
Pengukuhan institusi keluarga
merupakan tunjang utama dalam membina keluarga bahagia Huraikan peranan
ahli keluarga dalam merealisasikan institusi keluarga bahagia
|
1. Memantapkan
penerapan ilmu agama dalam diri setiap ahli keluarga.
2. Mengukuhkan
hubungan silaturahim antara satu sama lain.
3. Mengadakan
aktiviti bergotong royong.
4. Menyelesaikan
sesuatu masalah kekeluargaan dengan penuh semangat muhibah.
5. Tidak
menjadikan perkara remeh temeh sebagai perkara utama sehingga menjejaskan
hubungan kekeluargaan.
6. Membawa
ahli keluarga melancong pada masa cuti.
7. Mengadakan
aktiviti yang bersesuaian untuk mengisi masa lapang.
|
3.
Bapa ialah suri teladan
kepimpinan dalam sesebuah rumah tangga terutama kepada anak-anak lelaki.
Pandangan ini selaras dengan salah satu matlamat pendidikan negara, iaitu
memperkasakan pelajar lelaki. Huraikan sifat-sifat kepimpinan yang perlu
diasuh oleh ibu bapa kepada anaklelaki mereka sebagai pemimpin keluarga.
|
1. Memiliki
pegangan agama / jati diri yang utuh.
2. Berilmu
pengetahuan dalam palbagai bidang kehidupan.
3. Menjadi
seorang yang bertanggungjawab kepada keluarga
4. Tidak
membuang masa dengan aktiviti yang tidak berfaedah.
5. Berdikari
dalam apa jua lapangan hidup.
6. Menghormati
dan memelihara hak-hak orang lain
|
4.Ibu bapa amat
berperanan untuk memupuk amalan berjimat cermat dalam diri anak-anak.
Huraikan
langkah-langkah yang wajar diambil oleh ibu bapa bagi menerapkan amalan ini
dalam diri anak-anak.
|
1. menyediakan tabung /
mendidik anak menabung
2 menyediakan
bekalan makanan
3. menggalakkan
anak-anak mengitar semula barangan terpakai
4. mendidik
anak-anak berbelanja secara berhemah mengelakkan pembaziran
5. menggalakkan
anak-anak menjayakan kempen mengamalkan amalan berjimat cermat oleh pihak kerajaan.
|
5. Ibu bapa dan ahli keluarga memainkan
peranan penting dalam melahirkan keluarga yang sihat dan harmoni. Huraikan
pendekatan yang patut dijadkan amalan bagi memastikan hasrat tersebut
tercapai.
|
1. Mengamalkan
pemakanan yang seimbang.
2. Melakukan
aktiviti riadah bersama-sama anggota keluarga.
3. Mengawal
gerak-geri dan pergaulan anak-anak
4. Menghayati
amalan / ajaran agama
5. Menluangkan
masa dan prihatin terhadap masalah / perubahan sikap anak-anak.
6. Prihatin
terhadap kesihatan / melakukan pemeriksaan kesihatan ahli keluarga.
|
6. Ibu bapa memainkan peranan yang
penting dalam usaha menggalakkan anak-anak
mementingkan keindahan alam sekitar. Bincangkan
langkah-langkah yang boleh dilakukan oleh ibu bapa untuk menggalakkan
anak-anak menjaga keindahan alam sekitar.
|
1. ibu
bapa menggalakkan anak-anak mengitar semula
2. ibu
bapa menunjukkan teladan yang baik
3. ibu
bapa menetapkan jadual waktu membersihkan rumah
4. ibu
bapa mendidik anak-anak agar menyahut kempen kerajaan seperti tidak
menggunakan plastik.
|
7. “Otak yang cerdas lahir daripada badan
yang sihat”. Oleh itu, generasi kini perlu dididik untuk mengamalkan amalan
pemakanan seimbang.
Bincangkan peranan ibu bapa untuk
memastikan anak-anak mereka mengamalkan pemakanan seimbang. Beri komen anda.
|
1. Ibu
bapa menyediakan makanan seimbang di rumah
2. Ibu
bapa membekalkan makanan yang dimasak sendiri sebagai bekalan ke sekolah
3. Ibu
bapa mendedahkan keburukan makanan segera atau makanan ringan
4. Ibu
bapa mengurangkan tabiat makan di luar sama ada restorai atau gerai.
5. Ibu
bapa member pendedahan kepada anak-anak tentang kepentingan mengamalkan
pemakanan seimbang
|
8. Semangat kejiranan semakin dilupakan
oleh masyarakat sekarang. Huraikan langkah-langkah yang boleh
dilakukan
oleh ibu bapa untuk memupuk semangat kejiranan dalam diri anak-anak. |
1. Mengadakan rumah
terbuka
2. Melibatkan
diri dalam aktiviti kejiranan di kawasan tempat tinggal seperti gotong
royong, hari kelurga dan sambutan hari perayaan
3. Mendidik
anak-anak dengan nilai-nilai mengambil berat tentang jiran
4. Menyertai
sukan komuniti yang dianjurkan oleh JKK – sukan rakyat
5. Ibu
bapa menjadi suri teladan contoh berbaik dengan jiran, sring bertegur sapa,
mengambil tahu hal yang berlaku kepada jiran.
|
9.Aktiviti sukan dapat melahirkan badan
yang sihat dan otak yang cerdas. Oleh sebab itu generasi kini perlu
dididik untuk menceburi bidang sukan. Bincangkan peranan ibu bapa untuk
menggalakkan anak-anak berksukan.
|
1. Memberi
dorongan dan motivasi – insentif kepada anak-anak
2. Menggalakkan
anak-anak menceburi bidang sukan di sekolah
3. Menjadi
suri teladan / model kepada anak-anak
4. Membawa
anak-anak menyaksikan pesta sukan
5. Menyediakan
kemudahan sukan yang lebih lengkap
|
10.Perasaan saling menyayangi dan
hormat-menghormati sesama ahli keluargadapat mernbentuk masyarakat
penyayang.Berlkan pandangan anda tentang peranan ibu bapa datam melahirkan
indlvidu yang penyayang.
|
1. Ibu
bapa memberi kasih sayang sepenuhnya kepada anak-anak sejak kecil lagi.
2. Ibu
bapa menjadi suri teladan kepada anak-anak
3. Ibu
bapa bersikap prihatin dan sentiasa berkongsi masalah dengan anak-anak.
4. Ibu
bapa menekankan pendidikan agama atau pendidikan moral
5. Ibu
bapa menggalakkan anak-anak melibatkan diri dalam kegiatan masyarakat.
6. Ibu
bapa menerapkan nilai kasih sayang dalam kehidupan harian anak-anak /
keluarga mereka.
|
11.Remaja bersahsiah mulia mampu
membangunkan sesebuah negara. Oleh sebab itu, ibu bapa memainkan peranan
penting dalam membentuk sahsiah murni anak-anak mereka. Bincangkan.
|
1. Memperuntukan
masa berkualiti bersama anak-anak
2. Memnekankan
kecemerlangan akademik
3. Penghayatan
terhadap ilmu agama
4. Menyelami
perasaan atau masalah dialami anak-anak
5. Memenuhi
keperluan anak-anak
6. Mengenali
rakan anak-anak masing-masing
|
12. Era globalisasi hari ini memerlukan
rakyat Malaysia mengamalkan budaya membaca untuk meningkatkan penguasaan ilmu
pengetahuan. Malangnya tahap membaca dalam kalangan masyarakat masih rendah.
Hal ini menuntut penglibatan ibu bapa bagi menyemai tabiat membaca sejak
anak-anak masih kecil.
Jelaskan bagaimana ibu bapa boleh
memainkan peranan melahirkan masyarakat membaca.
|
1. Menggunakan
masa berkualiti bersama-sama anak-anak membaca di rumah.
2. Membawa
anak-anak ke perpustakaan
3. mengadakan
perpustakaan mini di rumah
4. memperuntukkan
sebahagian daripada pendapatan untuk membeli buku/ bahan bacaan untuk
anak-anak.
5. Menggalakkan
anak-anak menyertai projek bacaan NILAM
6. Memberi
ganjaran / hadiah rangsangan kepada anak-anak yang membaca lebih banyak buku.
|
13. Pemupukan nilai-nilai murni dalam
kalangan masyarakat lebih berkesan jika bermula dari rumah.Bincangkan
peranan keluarga dalam usaha memupuk nilai murni dalam diri anak-anak.
|
1. Ibu
bapa menyempurnakan didikan agama kepada anak-anak sejak kecil.
2. Ibu
bapa menjadi suri teladan kepada anak-anak.
3. Ibu
bapa menggalakkan anak-anak menyertai aktiviti kemasyarakatan.
4. Ibu
bapa menghantar anak-anak ke sekolah- ilmu pengetahuan
5. Ibu
bapa menggalakkan anak-anak menyertai PLKN
|
14.Ibu bapa merupakan pendorong utama
dalam membudayakan amalan membaca dalam kalngan anak-anak.Jelaskan
usaha-usaha yang dilakukan oleh ibu bapa bagi memastikan amalan
membacamenjadi budaya dalam keluarga mereka.
|
1. Ibu
bapa menunjukkan teladan kepada anak-anak.
2. Ibu
bapa membeli bahan bacaan yang dapat mencetuskan minat membaca kepada
anak-anak.
3. Ibu
bapa menyediakan suasana / keadaan kondusif di rumah untuk anak-anak membaca
seperti perpustakaan mini
4. Ibu
bapa membawa anak-anak ke perpustakaan, pameran buku dan lain-lain.
5. Ibu
bapa memberi hadiah kepada anak-anak yang banyak membaca.
6. Ibu
bapa memperuntukkan sebahagian daripada gaji bulan mereka untuk membeli bahan
bacaan.
7. Ibu
bapa menghantar anak-anak ke kelas-kelas belajar membaca.
|
15.Kegilaan terhadap pelbagai program
televisyen realiti menyebabkan tumpuan anak-anak dalam bidang pelajaran
terabai.
Berikan pendapat anda tentang peranan ibu
bapa dalam usaha mengawal kecenderungan anak-anak terhadap program realiti.
|
1. Memilih
program realiti yang sesuai dengan bakat dan minat anak
2. Mengehadkan
waktu menonton televisyen – menyediakan jadual menonton
3. Melarang
anak-anak daripada menonton jika melalaikan mereka terhadap pelajaran
4. Memantau
/ membimbing rancangan yang ditonton oleh anak-anak
5. Menyediakan
aktiviti alternatif – seperti bersukan, membaca, beriadah
|
16. Ibu bapa berperanan membentuk akhlak
dan merupakan penentu kejayaan akademik anak-anak. Berikan pendapat anda
tentang pernyataan di atas.
|
1. Memberikan
pendidikan agama dan pendidikan moral sejak kecil lagi.
2. Member
nasihat, teguran dan tunjuk ajar
3. Menjadikan
diri sebagai contoh terbaik / idola terbaik kepada (Suri Teladan)
4. Menyediakan
keperluan pembelajaran yang sempurna kepada anak-anak.
5. Menghantar
anak-anak mengikuti kelas-kelas tambahan dan tuisyen
6. Member
dorongan dan motivasi – hadiah apabila Berjaya dalam peperiksaan
7. Mengadakan
perbincangan dengan pihak sekolah tentang prestasi akademik dan sahsiah
anak-anak.
|
No comments:
Post a Comment