Setelah menghela nafas
kemerdekaan selama 55 tahun, ibu pertiwi kita yang telah bebas daripada
cengkaman penjajah begitu pesat membangun bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan. Sehubungan dengan hal itu, peribahasa ada menyebut
bahawa, ada bukit, ada paya,namun kita tidak boleh mendabik dada kerana di sebalik
kemajuan yang sedang dikecap, negara kita masih lagi terkongkong dalam
gelombang inflasi yang semakin rumit. Walaupun isu ini hangat diperkatakan dan
sering meniti di bibir masyarakat, tetapi pernahkah terlintas dalam benak
fikiran kita, apakah yang dimaksudkan dengan inflasi? Mengikut penjelasan yang
terdapat dalam Kamus Dewan Edisi Keempat, inflasi didefinisikan sebagai keadaan
kenaikan harga barangan yang disebabkan oleh bertambahnya kuasa membeli. Oleh
itu, masalah ini tidak boleh dipandang remeh dan formula penyelesaian harus
diimplementasikan untuk merungkaikan masalah ini bak kata peribahasa, tak ada gunung yang tak dapat
didaki, tak ada lurah yang tak dapat dituruni.
Setiap penyakit ada penawarnya yang mustajab,
setiap masalah ada jalan penyelesaian yang berkesan, oleh itu, pihak kerajaan sewajarnya
mengambil inisiatif dengan menganjurkan kempen berhemat secara istiqamah dan
konsisten ke seluruh pelosok negara dan bukannya sekadar melepaskan batuk di tangga. Memetik kata-kata azimat Lao tze, kehidupan membazir
dan tamak haloba mendorong manusia ke arah kebinasaan. Lantaran itu, kempen
tersebut haruslah menekankan kepentingan amalan berjimat cermat supaya nilai
murni ini dapat dijadikan amalan dalam kehidupan masyarakat Malaysia. Tindakan
yang lebih afdal, masyarakat sewajarnya diseru supaya berbelanja mengikut
kemampuan sendiri ibarat mengukur baju di badan sendiri dan usahlah bersikap membesarkan kerak nasi. Cara berbelanja dengan mengikut
hawa nafsu akan membawa padah yang buruk kerana peribahasa Melayu ada
menyatakan, ikut nafsu lesu, ikut hati mati, ikut rasa binasa. Tambahan pula, pihak kerajaan juga harus mengadakan
pertandingan yang dapat menarik penyertaan khalayak seperti sayembara puisi,
menulis esei, persembahan artis dan sebagainya dalam usaha menyebarluaskan
kempen tersebut. Jelaslah bahawa penganjuran kempen berhemat secara berterusan
dan holistik merupakan perisai yang ampuh untuk merungkaikan masalah kenaikan
harga barangan.
“Jika satu pintu tertutup, pintu lain akan terbuka untuk menyelesaikan
sebarang kesulitan yang berlaku di negara kita termasuk isu kenaikan harga
barang. Namun begitu. kita tetap melihat dan kemudiannya menyesal kerana pintu
penyelesaian itu tertutup terlalu lama sehingga kita tidak dapat melihat pintu
lain yang telah terbuka. Begitulah gambaran implikasi daripada kata-kata
mutiara Alexander Graham Bell, seorang ahli sains dan matematik Barat yang
menunjukkan bahawa setiap masalah pasti ada cara yang berkesan untuk
mengatasinya. Sebagai kesinambungan idea, tindakan badan bukan kerajaan
atau NGO melindungi hak-hak pengguna daripada kenaikan harga barangan tanpa
kawalan di pasaran merupakan langkah konkrit yang patut dilaksanakan
sepanjang masa. Organisasi atau agensi yang menyokong peranan kerajaan ini
seperti Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia atau FOMCA dan Persatuan Pengguna
Pulau Pinang atau CAP, telah mendukung obligasi untuk melindungi hak para
pengguna. Pihak-pihak ini berperanan untuk menerima sebarang aduan dan
menyiasat segala permasalahan yang dihadapi termasuklah masalah kenaikan harga
barangan keperluan, penjualan barangan yang telah luput tarikh, caj
perkhidmatan yang melampau dan sebagainya. Seterusnya FOMCA dan CAP haruslah
mengambil tindakan yang sewajarnya untuk memastikan hak golongan pengguna akan
terpelihara dan tidak mudah dieksploitasi oleh peniaga-peniaga yang licik dan
tidak bertanggungjawab. Organisasi-organisasi ini haruslah menjalinkan hubungan
ukhuwah ibarat
seikat bak sirih, serumpun bak serai dan kita juga berpegang pada falsafah Confusius,
apalah gunanya sekiranya kita tidur sebantal tetapi mimpi kita lain-lain, lebih
baik kita tidur bantal yang berlainan, tetapi mimpi kita tetap sama.
Deduksinya, melindungi hak-hak pengguna daripada kenaikan harga barangan tanpa
kawalan di pasaran merupakan tindakan efektif oleh agensi bukan kerajaan atau
NGO.
Tokoh psikologi Barat pernah mengungkapkan
bahawa tiada masalah yang tidak boleh diselesaikan, sebaliknya hidup tanpa
dibebani masalah adalah kosong. Kata-kata ini memang ada kebenarannya dan semua
rakyat di negara ini perlu berpijak di bumi nyata kerana setiap kemelut yang
kita hadapi mesti ada uslub dan minhaj yang komprehensif. Bertitik tolak daripada
manifestasi ini, pihak berkuasa seharusnya sentiasa membuat pemantauan dan mengambil
tindakan tegas terhadap mana-mana pihak yang menaikkan harga barangan sesuka
hati tanpa memperoleh kelulusan daripada pihak berwajib. Pegawai kerajaan
berkaitan juga haruslah memainkan peranan yang penting untuk mengadakan
pemeriksaan secara mengejut ke premis-premis perniagaan dari semasa ke semasa
untuk memastikan para peniaga mematuhi peraturan yang telah ditetapkan dan
tidak bersikap seperti lintah darat. Sementelahan itu, pihak kerajaan juga haruslah
melunaskan tanggungjawab yang terletak di atas pundak mereka untuk menggubal,
mengkodifikasikan seterusnya menguatkuasakan undang-undang secara serius dan
telus supaya dapat memberi peringatan kepada golongan peniaga. Mana-mana
peniaga yang cuba menaikkan harga barangan atau memasang lukah di pergentingan hendaklah didakwa di mahkamah agar kesalahan sebegini
tidak berulang ibarat pisang berbuah dua kali. Oleh itu, usaha pihak berkuasa
yang sentiasa membuat pemantauan dan mengambil tindakan tegas terhadap peniaga
yang tidak bertanggungjawab dapat mengekang masalah kenaikan harga barangan di
pasaran.
Lampu Aladdin tidak akan bersinar sendiri, tetapi
Aladdin akan menggosoknya terlebih dahulu, persis ungkapan kata Alex Osborn
telah membuktikan bahawa kejayaan semanis madu tidak akan terjana tanpa curahan
usaha yang bersungguh-sungguh kerana peribahasa Melayu ada menyebut, kalau tak dipecahkan ruyung,
manakan dapat sagunya. Hakikatnya, media massa juga menggalas kewajipan untuk menyebarluaskan informasi
berkaitan ilmu kepenggunaan merupakan prakarsa bagi menangkis masalah kenaikan
harga barang.
Sebagaimana yang kita sedia maklum bahawa ilmu kepenggunaan dalam kalangan
masyarakat Malaysia masih kurang meluas dan berada di takuk yang lama. Oleh
itu, tidak hairanlah sekiranya segelintir golongan peniaga yang mengutamakan
keuntungan akan bersikap ibarat menangguk di air keruh, menindas golongan pengguna
yang tidak berdosa. Oleh hal yang sedemikian, media massa haruslah menyumbang
tenaga secara optimum dengan menerapkan pengetahuan berkaitan hak-hak pengguna
kepada seluruh strata masyarakat. Dengan komitmen pihak media massa, pengguna
akan mengetahui kaedah yang efisien untuk menuntut hak mereka daripada
dimanipulasikan oleh para peniaga yang durjana. Misalnya, apabila berlaku
kenaikan harga barangan, pengguna akan dapat membuat aduan kepada pihak
berwajib dan agensi bukan kerajaan supaya hak-hak mereka dapat dipertahankan.
Melalui penyebaran maklumat oleh media cetak dan media elektronik, para
pengguna termasuk suri rumah tangga akan memperoleh ilmu kepenggunaan secara
total dan bertindak berani kerana benar dalam memperjuangkan hak mereka seterusnya mengatasi
kemelut kenaikan harga barangan di negara ini.
Setelah meniti perbincangan secara panjang
lebar, sudah
terang lagi bersuluh, segenap lapisan masyarakat mesti bersama-sama menggembleng tenaga untuk
mengekang kenaikan harga barangan dari peringkat akar umbinya. Sebagai manusia
yang kamil dan soleh, kita tidak wajar menadah tangan ke langit menunggu
kejatuhan lampu ajaib Aladdin kerana peribahasa Melayu ada menyatakan, yang bulat tak datang
bergolek, yang pipih tak datang melayang.Oleh itu,semua anggota komuniti haruslah mendukung semangat habis kapak berganti beliunguntuk membendung masalah
tersebut. Oleh itu, Wawasan 2020 yang dicetuskan oleh mantan Perdana Menteri
kita yang keempat, Tun Mahathir bin Mohamad bukan lagi menjadi angan-angan Mat Jenin
No comments:
Post a Comment